Magdalena Abakanowicz

English version at the end of the page

 

Agora - Magdalena AbakanowiczMagdalena Abakanowicz è una scultrice polacca nata nel 1930 Falenty e professoressa all’Accademia di Belle Arti di Poznan. Nata da una famiglia aristocratica polacco-russa, era piccolissima quando iniziarono gli orrori della guerra, poi l’occupazione russa e la grande instabilità della Polonia a seguito dei conflitti mondiali.

Le sue esperienze
di vita, le difficoltà dell’occupazione sovietica, il crescere nell’instabilità, sentimenti che si riversano nelle sue grandi sculture. La sua arte ha sempre affrontato le tematiche della dignità e del coraggio. Un’arte realizzata su un linguaggio complesso e metaforico, che per molti anni si è concentrato sui “The countless” come la stessa artista spiega:

“I feel overwhelmed by quantity where counting no longer makes sense. By unrepeatability within such quantity. A crowd of people or birds, insect or leaves, is a mysterious assemblage of variants of a certain prototype, a riddle of nature abhorrent to exact repetition or inability to produce it, just as a human hand can not repeat its own gesture”.

Le sue opere possono essere facilmente riconoscibili da queste enormi sculture dalle forme umane senza testa. Ognuna di queste figure, statue, è un’individualità con una propria forma di espressione e dettagli specifici. Oggetti unici, organici, in cui è evidente l’impronta dell’artista.

Opere forti ed inquietanti, difficili da dimenticare, un linguaggio metaforico che spazia tra sogno e realtà, qualcosa che in parte è ancora incomprensibile alle persone. La sua arte cerca di raggiungere il punto di congiunzione tra la vita e la morte, tra oppressione e liberazione, inquietante e suggestivo allo stesso tempo.Magdalena Abakanowicz - sculture

Una donna timida e riservata che ha trovato il modo di comunicare con le persone tramite l’arte, realizzando migliaia di sculture in tutto il mondo, ora divise tra musei e collezioni private di Italia, Giappone, Korea, Israele, Lituania e molte altre. In Italia per esempio possiamo vedere “Katarsis” della collezione Giuliano Gori vicino a Pistoia, una serie di 33 figure di bronzo.

Abakanowicz, crea immagini ambigue ma ricche di significato. Alcuni significati sono nascosti, alcuni vengono compresi solo in relazione con altre opere. Tutto è basato sul punto di vista di chi guarda, cosa percepisce, quali emozioni suscitano le sue opere. Poter dare una definizione, come spiega l’artista stessa, sarebbe
come raccontare il finale di un film. Sono opere ricche di un significato che solo il fruitore può cogliere.

English version:

Magdalena Abakanowicz is a Polish sculptor and fiber artist born in 1930 in Falenty and professor at the Academy of Fine Arts in Poznan. Born from an noble landowner family, her mother descended from old Polish nobility. Her father came from a Polonized Tatar.

She was very small when the war began, then the Russian occupation and the great instability of Poland as a result of the conflicts in the world. Her life experiences, difficulties of Soviet occupation, grow in instability situation, feelings which are present in her bigsculptures.

Her art has always dealt with the issues of dignity and courage. Her art use a complex and metaphorical language, which for many years has focused on “The Countless” as the artist herself explains:

“I feel overwhelmed by quantity where counting no longer makes sense. By unrepeatability within such quantity. A crowd of people or birds, insect or leaves, is a mysterious assemblage of variants of a certain prototype, a riddle of nature abhorrent to exact repetition or inability to produce it, just as a human hand can not repeat its own gesture”.

Her works can be easily recognizable by these huge sculptures in human forms without head. Each of these figures, statues, is an individuality, has their own form of expression and specific details. Unique and organics objects, it is evident the impression of the artist’s finger. Very strong and disturbing works, difficult to forget, and a metaphorical language that ranges between dream and reality, something that in part is still incomprehensible to the people.Magdalena Abakanowicz - Katarsis

Her art tries to reach the point of conjunction between the life and death, between oppression and liberation, disturbing and fascinating at the same time.

A shy and reserved woman that found a way to communicate with people using art, making thousands of sculptures allover the world, now divided between museums and private collections in Italy, Japan, Korea, Israel, Lithuania and many others.

In Italy for example we can see “Katarsis” in the Giuliano Gori collection near Pistoia, a series of 33 figures of bronze.

Abakanowicz, creates ambiguous images but rich in meaning. Some meanings are hidden, some are included only in relation with other works. Everything is based on the point of view of  who looks, what perceives what emotions arouse her works. It’s impossible to talk about the meaning of these sculpture, as explains the artist herself,  it’s like spoiler the end of a movie.  Her works are rich in meaning bat only users mind can find it.

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